Tuesday 1 August 2017

TI0067 - Malay - Can birthday be celebrated?

Bolehkah kita menyambut hari lahir?


Soalan:

Bolehkah menyambut hari lahir hanya bersama ahli keluarga kita dengan memotong kek?

Jawapan:

Tidak ada penyambutan hari lahir dalam Islam.

Sejak seseorang itu dilahirkan sampai kematianya Islam mengajar semua cara untuk menghadapi kegembiraan dan kesedihan dalam kehidupan harianya. Tetapi bab hari lahir tidak pernah disebutkan dalam Islam.

Pembawa Rahmat untuk umat ini yakni Nabi Muhammad saw tidak pernah menyambut hari lahir  beliau dan tidak pernah menyuruh untuk menyambutnya.

Malah para sahabat didikan beliau pun tak pernah menyambutnya.

Lagi pun ia bertentangan dengan akal fikiran manusia.Semasa manusia dilahirkan dia tak usaha apapun untuk dilahirkan di dunia ini.sejak lahir sampai manusia itu membesar ia berlaku dengan Rahmat Allah swt.Jadi apa yang perlu dibanggakan oleh manusia itu sendiri?

Malah bukankah perlu kita merasa sedih dan muhasabah diri sebab kita sudah kehilangan satu tahun yang di tentukan oleh Allah swt kepada kita?

Apa keperluan untuk menyambutnya?

Ia ditiru darpada adat orang-orang Kristian.Juga terdapat larangan daripada Nabi saw untuk tidak mengikuti adat orang-orang Kristian yang tidak elok seperti ini.

Hadis daripada Nabi saw:
Telah bercerita kepada kami
Sa'id bin Abu Maryam telah bercerita kepada kami Abu Ghassan berkata, telah bercerita kepadaku Zaid bin Aslam dari 'Atha' binYasar dari Abu Sa'id radliallahu 'anhu bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam besabda: "Kalian pasti akan mengikuti kebiasaan-kebiasaan orang sebelum kalian sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta hingga seandainya mereka manempuh (masuk) ke dalam lobang biawak kalian pasti akan mengikutinya". Kami bertanya; "Wahai Rasulullah, apakah yang baginda maksud Yahudi dan Nashrani?". Beliau menjawab: "Siapa lagi (kalau bukan mereka) ". (Bukhari 3456)

Sama ada anda jemput orang lain atau menyambutnya dengan ahli keluarga sendiri ia tetap bertentangan dengan Islam.maka tidak boleh menyambutnya hari lahir.jika pernah menyambutnya perlu meninggalkan dengan serta-merta.

Translated by: Brother Akbar Ali

The original article (Tamizh): https://www.facebook.com/notes/thowheed-translations/tamizh-can-birthday-be-celebrated/192225444622122/

No comments:

Post a Comment